mandag den 19. september 2011

PÆD - Pædagogik i 1940'erne

Pædagogik i 1940'erne


Samfundsmæssigt:
- Udviklingen gik i stå, man skulle tilpasse sig en ny hverdag.
- Man er nødt til at genbruge for at overleve, men ingen sultede.
- Små drenge var i en tidlig alder med som modstander af krigen.
- Krigen var for alvor trådt i kraft, og man kunne ikke undgå og være en del af den.
- Efter krigen handlede det om, at få det hele tilbage til normal tilstand.
- Problemer som det rette mængde af rå- og hjælpestoffer, var et stort problem efter krigern.

Politisk:
- Priserne stiger med 30 %.
- Der er ingen politisk fremgang efter at tyskerne er ude af landet.
- Lønnen er det samme som under krigen, der er inegn løntillæg.
- i 1948 kommer der en ny lønordning som viser forbedring.
- der kommer bedre arbejdsforhold - de får 4 ugers ferie, retten til løn under sygdom osv. Kommer på papir - Det bliver en ret.
- Børneråds medlemmer oplever dog tilbagegang i lønnen.

pædagogisk:
- Grundtvig og Kold tager udgangspunkt i barnets vækst og udvikling.
- De går ind for dialiktik (fører samtale) mellem barnets frihed, og pædagogens ansvar som medstyre og inspirator.
- Børnehaver bliver mere og mere nødvendige, da det bliver nødvendigt, at kvinderne kommer ud på arbejdsmarkedet.
- Børnehaver opfattes som afløsere for hjemmet.
- Det er ikke almindeligt at gå i børnehave, da institutioner stadig er meget nye på markedet.

I dag:
i dag tager man stadig udgangspunkt i barnets vækst og udvikling. Samtidig er barenet blevet mere selvstændigt, men pædagogen er stadig inde og styre barnet nogle gange.

I dag er det næsten unormalt for et barn, hvis det ikke går i en institution, hvor at man i 40érne først lige var begyndt at kende til det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar