fredag den 23. september 2011

Fritidshjem - lovgrundlag

Find lovgrundlaget for jeres pædagogisk tilbud i henholdsvis lov om social og service og dagtilbuddet?
- Daginstitutioner og klubber m.v. afsnit 1 kapitel 1: formål, anvendelse, ansvar, og tilsyn m.v. (side 138)
- Afsnit 3, fritidshjem til børn i skolealderen, kapitel 6 § 45 til § 64 (side 146-48)

Hvad er målet med tilbuddet og hvilke/ hvilke dilemmaer kan I få øje på?
Overordnede formål for daginstitutioner og klubber:
- Børnene skal have det godt, udvikle sig og lære noget.
- Forælderne skal vælge det sted som passer dem bedst med livssyn og arbejdstider.
- man skal forebygge negativ social arv (give dem mulighed for at skabe deres eget liv, istedet for at sidde fast i deres forældres problemer).
- Sammenhæng og kontinuitet. Der skal være en rød tråd gennem tilbuddene, hvor der tages hensyn til aldersgrupperne.

Formål for fritidshjem § 45:
- Godt miljø der fremmer trivsel, udvikling, sundhed og læring.
- Støtte børnenes selvvalget aktiviteter. Pædagogen skal slev tilrettelægge aktiviteter for dem.
- Børnene skal lære og udtrykke sig gennem kroppen og kende til natur og sundhed.
- Lære børnene og tage eget ansvar. Udvikle deres selvstændighed. Lære og begå sig i samfundet. Forståelse for demokrati. De skal intrigreres i det danske samfund.
- Fritidshjemmet skal gerne samarbejde med andre tilbudde.
- Der skal være et samarbejde til forældre og skole, mulighed for lektielæsning og overgang mellem klassetrin.

Hvikle Dilemma:
- Ikke alle steder er der mandskab og resursehjælp til at give lektielæsning eller andre typer af fritidstilbud.
- De er blevet skåret meget ned på, så de kan ikke forbedre børnenes vilkår, men de gør meget for at gøre børnene tilpas.
- Kommunernes besparelsesplan rammer de unge, så det lovgrundlag som beskriver at de skal ud i naturen, er blevet sparet væk, så de kan kun lege på deres legeplads.
- Der er ikke så høj selvbestemmelse, det bliver mere for børn end med børn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar