tirsdag den 20. september 2011

PÆD - Pædagogik i 1950'erne


Pædagogik i 1950'erne


Samfundsmæssigt:
  • 1950’erne = De 10 lange kedelige år. Genopbygning efter krigen.
  • Økonomisk krise; bremser vækst i daginstitutioner, sender kvinder tilbage til kødgryderne à Marshall-hjælpen fra USA à Herfra får også et mere armerikaniseret land (supermarkeder, biler, TV, vaskemaskiner osv.) à Kvinder vender tilbage til arbejdsmarkedet, større interesse i at få opbygget dagsinstitutioner..
  • Forskel i børnelivet i byerne og på landet. Landet: Arbejder mere, gik kun i skole i 7 år, hvor de ikke lærte så meget.
  • Man byggede centralskoler, hvor man lagde de mange små skoler sammen til store skoler à Børn skal lære mere, have flere bøger og gå i skole hver dag.
  • Tekniske hjælpemidler: Traktor à Færre arbejdspldser på landet à Flytter væk fra landet ind mod byerne à Ny ungdomskultur i bylivet: Musik, tøj og livsstil udvikles efter amerikanske forbilleder.
Pædagogisk:
  • Deltager i praktiske gøremål (borddækning, havearbejde, opvask); skal ligne noget fra det virkelige liv.
  • Samfundsbørnehaver: Børn får opgaver af pædagoger, og skal ellers tie stille og gøre hvad der bliver sagt. Fri leg på bestemte tidspunkter. Skal lege i mindre grupper uden konstant opmærksomhed fra voksen.
  • Vuggestue: Ro, Renlighed og Regelmæssighed. Fabriks-indstilling, mekanisk.
  • Rudolf Steiner: Menneskets udvikling er inddelt i syv-års-perioder: 0-7 år: Efterligning af sunde forbilleder, 7-14 år: Beundring fremmer vækst i sjælelivet og hukommelse, vaner, samvittighed og tilbøjeligheder udvikles, 14-21 år: Dannelse af egen vurdering og søgen efter idealer og identitet. Desuden inddeler S. menneskeheden i fire temperamenter: Sangviniker, koleriker, flegmatiker eller melankoliker, som pædagogikken også skal tage hensyn til. De fire væsensled: Det fysiske legeme, livslegemet, følelseslegemet og jeg’et. Opdragelse giver sig selv; kunst, rytme og bevægelse = vigtige opdragelsesmiddel og indlæringsmetode (eurytmi).
  • Dagsinstitutioner: Kommunerne får i 1951 pligt til at finansiere børneinstitutioner som staten har godkendt.
  • USA og Sovjet er uenige om hvordan den fredelige verden skal se ud.
  • 1953: Den første statslige bekendtgørelse om børnehave- og fritidspædagoguddannelsen: Elevernes personlighed skal modnes og udvikles; bevidst om pædagogisk og socialt ansvar. 1951: Vuggestuen får sin egen statsanderkendte uddannelsesordning (54 timers teori, 1 års praktik).
  • 1954: Børne- og Ungdomsforsogens Personaleforbund oprettes (BUPF), giver forhandlingsret, ikke indflydelse på forhandlinger mellem lønministeriet (de må være der, men ikke sige noget); pædagoger har ikke ret til at strejke.
Komparativ analyse:
  • Skolegang er blevet obligatorisk - i dag vil man indføre heldagsskoler.
  • Vuggestuen er ikke så mekanisk (mindre RRR), fokus på individ og indlæring.
  • Børnene kan lege mere frit.
  • Pædagogerne må strejke, og uddannelsen er væsentlig længere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar