torsdag den 27. oktober 2011

Analyse - Anderkendende Pædagogik

I løbet af historien viser Mette en del rummelige mønstre, mens Stig viser trange mønstre. Så vi startede med at finde de mønstre som passer på dem:

Mette - rummelige mønstre:

  • Indlevelse (I Silvias forsøg på at hjælpe Hassan)
  • Fokuseret opmærksomhed (fokuseret på problemet og løsning deraf)
  • Lytter (Lytter til Silvias bekymring)
  • Lader sig påvirke (af Stigs ignorance, af Hassans grimme ord)

Stig - trange mønstre:

  • Oplevelsesmæssig fjernhed (Deltager ikke ret meget, er et andet sted)
  • Usynkroniseret (taler forbi Mette)
  • Vurdering (sådan er Hassan altid)
  • Nølende modtagelse (udskydelse af stillingtagen)

Men Mette er ikke anerkendende overfor Stig og Hassan Ali hele tiden... Her er bl.a. tale om da da Hassan Ali skulle have moon-caren ud; hun afbryder hans leg og benægter ham. Her viser hun disse trange mønstre: Oplevelsesmæssig fjernhed og Usynkroniseret, fordi hun overser hans ”vigtige” leg og de taler forbi hinanden. I dette tilfælde vurderer hun kun situationen ud fra sig selv.

Derudover blev vi bedt om at se på de rummelige og trange mønstre, som viste sig til mødet:

Mette: Som tegn på rummelige mønstre lader hun sig afbryde i samtalen og lader sig påvirke af Hassans sag. Som nævn på range mønstre, så viser hun intolerance overfor Stig. Mette advarer ikke Stig om at hun tager det op til mødet; hun går bag om ryggen på ham; burde advare/forberede ham på det.

Stig: Stig har en fokuseret opmærksomhed, men dvæler primært ved de trange mønstre: Usynkroniseret og ensidig rollefordeling.

De andre pædagoger: De viser fokuseret opmærksomhed og lytning, som rummelige mønstre, men er meget vurderende som et trangt mønster (mødet handler om deres vurdering).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar