fredag den 7. oktober 2011

Beretning

1. Forældre - intern tekst (Dem der kender børnehaven)



I dag har vi på rød stue siddet og øvet på et dukketeater, som vi vil vise resten af børnehaven. Børnene blev delt op i små grupper, og hver gruppe, har øvet på et dukketeater. Gruppe arbejdet gør, at ingen af børnene får en følelse af at blive holdt udenfor. I det sidste stykke tid har vi arbejdet med eventyr, og øvet os på at fortælle dem højt, da vi snart har forældre komsammen, og børnene vil vise jer, hvad de har øvet sig på. Børnene går meget op i at øve sig på eventyrerne, og derefter danne deres egen fortælling af det, hvilket også danner deres egen fantasi. Da vi og børnene gerne vil se hvad resultatet af de sidste ugers hårdt arbejde, vil vi gerne hører, om vi må tage billeder og filme dit/jeres barn? Billederne af børnene er med til at fastholde minderne og kan være med til at skabe nye fortællinger.



2. Ekstern – fagligt begrundet àbrok.



I børnehaven har vi arbejdet med fortællinger, som styrker børnenes fantasi. De blev delt op i små grupper, så de kunne lære og samarbejde, og styrke deres retoriske evner og lære at formidle sig hensigtsmæssigt. Når man arbejder med fortællinger/eventyr er der ingen faste billeder, der er plads til at fortolke på virkeligheden. Efter vi har arbejdet med fortællinger/eventyr, har pædagogerne siddet og reflekteret over børnenes handlinger. Børnene har lært at bruge krop og bevægelser igennem fortællingerne, så de styrker deres motoriske evner. Det er en meget anerkendende ting at øve sig på fortællinger, da det styrker deres selvværd og selvtillid. Børnene får en følelse af at være inkluderet i fællesskabet. Vi har skrevet et brev til forældrene, om de vil give tilladelse til at lave fotodokumentation af børnene, da det fastfryser momentet og åbner for fortolkninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar